7.6.09

Vem behöver mode?

Jag blir så arg på trendrapportering när man visar en bild från en catwalk med texten "det här gäller i vår". Bara för att Lagerfeld vill att alla ska köpa hans rosa skor eller fula jeansjacka är det inte automatiskt mode. När ska folk sluta tro på att det bara är de stora designerna som skapar mode? Att tro något sådant vore som i konstvetenskapen bara läsa Michelangelo, Vermeer och typ. Picasso. Arg arg arg.

Har precis, nåja, avslutat en kurs i modevetenskap. En tiopoängsfråga var "vad är mode för dig?". Trodde att jag skulle dö. Ingen lär fråga på en konst, eller litteraturtentan vad respektive kulturyttring "är". Självklart tryckte jag på Kawamuras åsikter om att ingen har oinskränkt modemakt. Att olika så kallade agenter påverkar modet. Tidningar, trendiga människor, butiker och vanliga människor. Osv.

I alla fall har jag tänkt lite mer. Ältat modet. Är det egentligen viktigt? För jag blir trött. Det känns ju som att alla de här agenterna har någon dum kartell, pakt. Det är bara samma sak hela tiden och ingen rolig designer får något utrymmer what so ever. Nu klagar jag, det är inte bra. Men snälla, alla nya, så kallade, "underbarn" är bara substitut för äldre designer som ska pensioneras. Det känns som om de flesta som efter examen lyfts till skyarna görs det för att fylla ett tomorum efter någon stor man som inte orkar mer, så kommer det istället en ny man som ska göra samma sak, klippt och skuren för samma bimbomode. Nu är det luddigt, ett exempel jag kommer att tänka på är Theyskens. Ja, han gör fina kläder men för mig känns det bara så urbota ointressant. Tråkigt. Bara för att klackarna blir högre eller klänningarna får längre släp blir det inte bättre. Hm, det finns något sunkigt över det hela.

Jag vet att man inte ska tänka så här, men varför? Ingen har råd ändå med skitkläderna från Balmain, ingen har råd med fina fantastiska kläder från människor med talang, Helena Hörstedt eller Boudicca. Vad är då meningen? Jag är trött.

1 kommentar:

masha sa...

finns en balmainjacka på mrs för 70 000, jag bah MEN HAHA orka jävla offer. *trött*